Lars fick dra ut sin friska tand efter misslyckade ingreppen

Lars fick dra ut sin friska tand efter misslyckade ingreppen

Valdemarsvik
Lästid cirka 5 min

Inom loppet av ett år har en tandläkare på Valdemarsvik Dental kritiserats fem gånger av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Lars Johansson fick dra ut sin friska tand efter att den hade skadats av tandläkaren och Arne Nordlin drabbades gång på gång av misslyckade ingrepp. "Jag skulle inte säga att de har lidit. Folk kan överdriva", säger delägaren Mihaela Anton.

Den privata tandläkarkliniken Valdemarsvik Dental som ligger på Axvägen har fått kritik från Ivo. Inte bara en gång, utan fem, under loppet av ett år. Vid alla fem tillfällen är det samma tandläkare som har kritiserats, bland annat för ett utförande som har gjorts på ett "grovt oskickligt sätt" och ett "mycket bristfälligt" ingrepp.

En av dem som har drabbats är Lars Johansson. Han besökte tandläkarmottagningen första gången i december 2021 för smärta i en av sina tänder. Det bedömdes att han behövde rotfyllning.

– Men vi var så nära jul och nyår så de lovade att lätta på trycket. Men jag blev ännu sämre och sjuk efter ingreppet. Jag gick dit igen för jag stod inte ut, säger Lars Johansson.

undefined

Där fick jag reda på att tandläkaren borrat mot en frisk tand. De sa där att det var bland de värsta ingrepp de har sett.

Lars Johansson

Efter förberedande borrning hos en annan tandläkare var Lars tillbaka hos den nu kritiserade tandläkaren för att sätta igång med rotfyllningen. Men någon sådan blev det aldrig.

– Tandläkaren menade att det var bättre att dra ut tanden. Jag kan inte tandvård, så jag litar ju på tandläkaren här, säger Lars Johansson.

Tandläkaren tog bort tanden, och rotrester från en helt annan tand. Lars Johansson beskriver att han ändå blev väldigt sjuk efter ingreppet.

– Jag avbröt behandlingen och sökte mig till en annan tandklinik. Där fick jag reda på att tandläkaren borrat mot en frisk tand. De sa där att det var bland de värsta ingrepp de har sett.

I den utredning som Ivo har gjort av ingreppen skriver de att arbetet med att avlägsna tanden och rotresterna var "mycket bristfälligt". De konstaterar också att tandläkaren borrat emot en frisk tand, som Lars senare blir tvungen att ta bort. 

Nu måste han göra ett kostsamt implantat.

undefined
Förutom Lars Johansson har också Arne Nordlin drabbats av misslyckade ingrepp på kliniken på Axvägen.

Arne Nordlin från Gusum har också drabbats. Under våren 2021 vände han sig till kliniken när en del av hans framtand hade gått av. Men lagningen blev misslyckad. Tandläkaren bedömde då att en rotfyllning behövdes, men också den misslyckades. Då blev Arne Nordlin rekommenderad att dra ut tanden och göra en så kallad brygga i överkäken. En brygga kan beskrivas som en ersättning för en eller flera saknade tänder, som fästs mellan två friska tänder.

– Men sedan den gjordes har jag haft en obehaglig och smärtande känsla i överkäken, säger Arne Nordlin.

I samband med ingreppet ville Arne försäkra sig om att den nya bryggan inte skulle bli för påfrestande för den gamla brygga som han redan hade i underkäken.

– Det garanterade tandläkaren och bedömde att den klarade påfrestningen från den nya, säger Arne Nordlin.

undefined

Jag begärde att få det här lagat gratis eftersom jag ansåg att det var tandläkarens fel. Men jag fick som svar att jag aldrig skulle sätta min fot igen på Valdemarsvik Dental.

Arne Nordlin

Men två månader senare var Arne tillbaka på tandläkarmottagningen. Han hade ont. Karies hade utvecklats i underkäken och den gamla bryggan hade fått en fraktur.

Arne Nordlin anmälde det hela till Ivo. De konstaterar att den första lagningen av tanden har utförts på ett "grovt oskickligt sätt". Att rotfyllningen misslyckades, och att tandläkare på ett "allvarligt sätt brustit i sin kontroll" av bryggan i underkäken och i sin information till patienten innan bryggan i överkäken utfördes. Det fanns, enligt Ivo, en uppenbar risk att bryggan i underkäken skulle lossna.

– Jag begärde att få det här lagat gratis eftersom jag ansåg att det var tandläkarens fel. Men fick som svar att jag aldrig skulle sätta min fot igen på Valdemarsvik Dental, säger Arne Nordlin.

undefined
Samma tandläkare har kritiserats av Ivo vid fem tillfällen, bland annat för ett utförande som har gjorts på ett "grovt oskickligt sätt" och ett "mycket bristfälligt" ingrepp.

Den som uppmanade Arne att inte komma tillbaka till kliniken var delägaren Mihaela Anton, som har en annan bild av händelsen.

– Jag bad patienten att ta det med tandläkaren som gjorde gamla bryggan, säger hon.

Hon är tandsköterska och ansvarig för verksamheten.

Flera som jag har varit i kontakt har lidit stor skada efter besök hos er?

– Nej, det stämmer inte. Det var bara för en patient som det blev lite blod i kinden.

Men det var värre än så, tandläkaren har borrat i en patients friska tand som senare fick tas bort?

– Men vi har inte fått ta del av den dokumentationen så vi vet inte att det verkligen har inträffat. 

Vill du säga något till dem som har fått problem och lidit efter att ha varit hos er?

– Jag skulle inte säga att de har lidit. Folk kan överdriva.

En patient har ju fått dra ut en frisk tand och blivit sjuk av det?

– Det är möjligt, men vi måste få dokumentationen. När patienten lämnade vår klinik var allt okej. Jag vill också veta vad som orsakade det här, säger Mihaela Anton.

undefined
"Det var svårt att säga upp direkt vid första incidenten utan jag ville ge det en chans att se hur det utvecklades´", säger Mihaela Anton, delägare på Valdemarsvik Dental.

Hon menar att tandläkaren var mycket omtyckt hos många patienter. Nu har tandläkaren sagt upp sig från sin tjänst och lämnat kliniken.

Hade tandläkaren fått vara kvar annars?

– Nej, för jag märkte mer och mer att det inte levererades kvalitativt arbete. Det viktigaste är att ingreppen blir rätt utförda.

Borde inte du ha sagt upp tandläkaren?

– Det var svårt att säga upp direkt vid första incidenten utan jag ville ge det en chans att se hur det utvecklades. Men tandläkaren var uppskattad och duktig.

Hur går ni vidare nu?

– De patienter som säger att de fått felbehandling får kompensation via bolagets försäkring. Vi beklagar verkligen incidenterna, men tandläkaren har aldrig gjort något med avsikt, aldrig.

undefined

Jag är tandläkaren som tappade sugen.

Den kritiserade tandläkaren berättar om sitt avhopp.

Den aktuella tandläkaren har nu valt att pensionera sig. 

– Det finns en anledning till att jag slutade, om jag säger så.

Vi frågar över telefon vad tandläkaren själv tänker om kritiken som Ivo har gett.

– Jag har tystnadsplikt och svarar inte på dina frågor. Jag tar det med tandläkarförbundet.

Du håller inte med om kritiken du får av Ivo?

– De hittar alltid fel om de vill.

Tandläkaren menar att en anledning till den egna uppsägningen är att flera Valdemarsviksbor skrivit om sina negativa upplevelser på kliniken i lokala Facebook-gruppen "Du vet att du är från Valdemarsvik om..." Flera personer har varnat för tandläkaren i Facebook-gruppen och uppmanat varandra att inte gå till kliniken.

– Jag har varit tandläkare i 38 år. Att det finns en Facebook-grupp som är en ren hatsida kan jag inte göra något åt. Jag är tandläkaren som tappade sugen.

Känner du inte ansvar för att patienter farit illa?

– Jag känner ansvar för en patient, det är Lars Johansson.

En patient har lidit. Det kan du medge?

– Det gick lite skevt.

Lite skevt?

– Ja, han lever fortfarande.

Är det där din gräns går?

– Ska vi hålla på länge att tjafsa om det här?

Inspektionen för vård och omsorg har nu startat ett individuellt tillsynsärende för tandläkaren, där de bedömer yrkesutövarens lämplighet.