Avtalet med mediarättighetsagenturen XVI Sports och produktionsbolaget Sportsground sträcker sig över sex säsonger och innebär att minst 200 matcher kommer att tv-produceras varje säsong.

– Vi har fått lite information om att det här var på gång. Tydligen fanns det många intressenter, det är bara att hoppas att det blir bra och att SDHL fick en bra deal, säger Madeleine Östling.

Tidigare har vissa matcher i SDHL visats på svenskhockey.tv och under SM-finalerna har SVT gått in.

– SVT har gjort det fantastiskt bra och satsat rejält på sina sändningar. Man får hoppas att det här också blir hög kvalité. Vi är stolta över vår produkt och vill gärna visa upp den till så många som möjligt. säger Madeleine Östling.

Även Luleås Fredrik Glader är nöjd efter måndagens nyhet:

– Det är jättebra för alla ungdomar att kunna se vilka stjärnor det finns, säger Fredrik Glader till Sportbladet.

– Jag tycker också att det är ett bra sätt att komma ut och marknadsföra. Då kan man också få in fler sponsorer och stötta damhockeyn, fortsätter han.

Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL, säger i ett pressmeddelande.

”Detta är ett avtal som ger oss den långsiktiga grunden vi behöver för att popularisera sporten. Det ger oss kontinuitet, synlighet samt möjlighet till större intäkter – och förhoppningsvis innebär det att nu ännu fler upptäcker SDHL”.

Var matcherna ska visas är inte klart ännu.