TÀnk dig att kunna resa frÄn Linköping till Göteborg pÄ en och en halv timme med tÄg. I dag tar det över tre timmar oavsett man tar bil eller tÄg.
En ny direkt jÀrnvÀg skulle Àven göra det möjligt att nÄ Jönköping pÄ trettiofem minuter mot det dubbla i dag. Detta skulle verkligen vidga vÄrt lÀns omvÀrldskontakter.
Dessa planer pÄ förbÀttrade förbindelser ifrÄgasÀtter vissa riksdagspartier. Det blir alltför dyrt anser man. Att bygga ny modern jÀrnvÀg kostar i andra europeiska lÀnder mellan 1,5 och 3 miljarder kronor per mil beroende pÄ i vilken terrÀng man bygger. OstlÀnkens kostnader anges till 3,5 miljarder kronor per mil.
Just nu byggs i Baltikum en ny höghastighetsbana mellan Tallin och Warsava. Milkostnaden blir ca 1,5 miljarder kronor. Det gÄr alltsÄ att bygga betydligt billigare Àn i Trafikverkets regi.
Kostnaden för jÀrnvÀgsbyggnationen styr ju lönsamheten. Det gör Àven prognosen över antalet kommande resenÀrer. Trafikverkets prognosmodell, kallad Sampers, visar alltför lÄga resandeflöden enligt utredningar frÄn JÀrnvÀgsgruppen pÄ KTH.
Exempelvis byggdes Svealandsbanan mellan SödertÀlje och Eskilstuna, enkelspÄrig. Men trafikökningen har blivit sÄ stor att man nu bygger nya mötesspÄr för att rymma all trafik. Banan fick en sjufaldig resandeökning efter den första moderniseringen.
Trafikverkets prognoser och kostnadsberÀkningar Àr inga absoluta sanningar. Med KTH:s prognosmodell blir det Svenska höghastighetsnÀtet lönsamt.
Hur snabbt efter byggnationen bidrar höghastighetsbanorna till en minskning av klimatgasutslÀppen genom minskning av flyg och vÀgtrafik? Det tar mellan 5 och 27 Är efter trafikstart, beroende pÄ hur vÀl trafiken sköts och attraherar resenÀrer. SÄledes med en vÀl utnyttjad bana tar det mindre Àn ett decennium frÄn trafikstart till klimatnettonytta. DÀrefter kan banan fungera i mÄnga decennier.
Med rÀtta klagar man pÄ förseningar i dagens tÄgtrafik. Med nya banor blir punktligheten för fjÀrrtÄg bÀttre. I dag kommer cirka 80 procent av fjÀrrtÄgen i tid, dvs med högst 5 minuters försening. Med nya banor blir störningar mellan tÄg av olika hastigheter mindre och chansen till punktlighet mycket större.
Kritiker till jÀrnvÀgsutveckling pekar pÄ att vi kan fÄ sjÀlvstyrande bilar och elektrifierade motorvÀgar. Men detta gör inte resorna mellan exempelvis Linköping och Göteborg snabbare, bara trÄkigare för förarna.
Trafiken pĂ„ elektrifierade motorvĂ€gar Ă€r mycket mer energikrĂ€vande Ă€n pĂ„ jĂ€rnvĂ€g. Det beror pĂ„ det mycket lĂ€gre rullningsmotstĂ„ndet mellan jĂ€rnhjul och rĂ€ls jĂ€mfört med asfalt och gummidĂ€ck. Den som vill fördjupa sig i dessa frĂ„gor rekommenderas att lĂ€sa en rapport frĂ„n KTH âHöghastighetsbanor: En investering för hĂ„llbart resande och godstrafik frĂ„n 2019â.
Det finns alltid osÀkerheter inför stora beslut. Men om vi ska stÀlla om Sverige till hÄllbart resande mÄste vi satsa i stÀllet för att vela fram och tillbaka, som nu sker i politiken.
JĂ€rnvĂ€gsfrĂ€mjandet Ăst
Ulf Flodin