Sökes: 275 sommarvikarier – Toyota jobbar på semestern

I år blir sommaren inte sig lik på Toyota Material Handling. Orderboken är så full att man beslutat att ha produktionen igång även under semestern.

275 semestervikarier behövs i Toyota MH:s trucktillverkning när man för första gången kör produktion alla fyra ordinarie semesterveckor. Fabrikschef Peter Carlsson och HR-chef Margaretha Langueville.

275 semestervikarier behövs i Toyota MH:s trucktillverkning när man för första gången kör produktion alla fyra ordinarie semesterveckor. Fabrikschef Peter Carlsson och HR-chef Margaretha Langueville.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2022-02-24 17:59
undefined
Fabrikschef Peter Carlsson och HR-chef Margaretha Langueville menar att medarbetarnas flexibilitet gjort att Toyota Material Handling i Mjölby klarat att hålla uppe produktionen under pandemin.

Tidigare har verksamheten i stort sett stått still fyra veckor på sommaren, det som förr kallades industrisemester.

– Vi kommer behöva 275 semestervikarier. Det är ungefär dubbelt så många som vi brukar ta in, berättar Margaretha Langueville som är HR-chef på Toyota MH i Mjölby.

Orderingången är extrem. Före pandemin producerades 80 000 eltruckar om året. I år siktar man på 100 000. Och det finns ambitioner att komma upp till 120 000, berättar fabrikschefen Peter Carlsson.

Företaget växer, orderingången är god och ambitionen är att minska ledtiden till kund. Det är orsakerna att man tar till den här åtgärden. Pandemin har trots utmaningar med sjukfrånvaro och komponentbrist inte påverkat produktionen så allvarligt. Förra året tillverkades 77 000 truckar. Dock har materialbrist gjort att man som mest i höstas hade 3 500 ej kompletta truckar uppställda i olika tillfälliga lagerlokaler. Nu är man nere i 400 halvbyggda enheter. 

– Normalt brukar vi stänga fyra veckor, även om vi vissa somrar haft viss produktion beroende på orderläget. Men mot bakgrund av de båda pandemiåren kan vi inte stänga i år utan måste producera och leverera, säger Peter Carlsson.

undefined
275 semestervikarier behövs i Toyota MH:s trucktillverkning när man för första gången kör produktion alla fyra ordinarie semesterveckor. Fabrikschef Peter Carlsson och HR-chef Margaretha Langueville.

Det blir inte full drift under de ordinarie semesterveckorna 29 till 32. Av fyra stora produktionslinjer kommer två att bemannas. Och inte med treskift som annars utan ungefär till hälften. Det blir med andra ord ungefär en fjärdedel av den ordinarie produktionen i fabriken.

För att få till fyra veckors sammanhängande semester för alla så blir det två semesterperioder. Förutom den vanliga även veckorna 25–28. 

– Att komma hit som vikarie innebär stora möjligheter att få fortsatt anställning, menar Margaretha Langueville.

Det handlar framför allt om svetsare, montörer och truckförare, men även ingenjörer. Vikariaten annonserades ut redan i december. 800 har redan ansökt, och ansökan ligger fortfarande öppen. Svetsare är den svåraste gruppen att rekrytera, därför har man egen utbildning och fortsätter samarbeta med Montico och arbetsförmedlingen.

Hur har det här tagits emot av personalen?

– Jag upplever inte att det är en stor grej. Ungefär en fjärdedel kommer att få den tidiga semestern. I grunden är det något positivt att vi har mycket jobb. Det är såklart en känslig sak med semester, men det är meningen att det ska ske på frivillig basis, säger Peter Carlsson.

undefined
Toyota Material Handling i Mjölby kommer i sommar att ha produktion hela semestern och delar upp i två semesterperioder för personalen.
Karta: Toyota Material Handling Manufacturing Sweden AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!