Almlöfs verk passade i miljöer prÀglade av mÀnniskans skörhet

Bertil Almlöf

OÀndligt landskap av Bertil Almlöf.

OÀndligt landskap av Bertil Almlöf.

Foto: Corren arkiv

Minnesord2024-05-04 04:00

Som tidigare meddelats har konstnĂ€ren Bertil Almlöf lĂ€mnat detta jordeliv. 

Jag trÀffade Bertil första gÄngen för drygt tjugo Är sedan. Det blev mÄnga möten under Ären.

Besöken pĂ„ ateljĂ©n ute i Hovstad SödergĂ„rd, Rimforsa var en upplevelse. Konst skulle köpas in till nĂ„got byggprojekt. Bertils finstĂ€mda bilder passade sĂ€rskilt bra till boenden för personer med nedsatt funktionsförmĂ„ga. Bilderna bidrog till att skapa lugn och harmoni i rummen. Bertils ord: ”Jag Ă€r glad över att mĂ„lningarna hamnar pĂ„ ett stĂ€lle dĂ€r de förhoppningsvis blir till glĂ€dje”.

Efter att det för oss bĂ„da obekvĂ€ma affĂ€rsmomentet var avklarat blev det alltid trevlig samvaro med lunch och fika tillsammans med hustru Ingrid. 

Bertils bana inleddes med tyngdpunkt pĂ„ grafik under 1960–70-talen. Han följde samhĂ€llsdebatten och det kom kommentarer i form av streckteckningar pĂ„ mejlen dĂ„ och dĂ„. SĂ€rskilt minns man teckningen pĂ„ damen som kommer ut frĂ„n konditoriet och skriker ut den katastrof som intrĂ€ffat en pĂ„sk i Kisa: ”Kakera Ă€ slut”. En lĂ„gmĂ€ld kommentar pĂ„ temat i-landsproblem, vad som över huvud taget kan betraktas som problem och vĂ„r enastĂ„ende förmĂ„ga att skapa problem som i verkligheten inte existerar.

I och med flytten till Hovstad blev det mer av naturbilder med den speciella kĂ€nsla som blev Bertils signum. Dessa bilder fick stort genomslag sĂ„vĂ€l pĂ„ offentliga institutioner som i privata hem. Flera sjukhus, Linköpings universitet, flertal LSS-boenden och gamla LĂ€rarhögskolans nya matsal Ă€r nĂ„gra exempel. Bertil var representerad i samlingar hos de stora konstmuseerna i Sverige. Utan tvekan en av lĂ€nets frĂ€msta konstnĂ€rer. Ett omdöme som den ödmjuke konstnĂ€ren skulle tonat ned, ”Nej, nej, det finns sĂ„ mĂ„nga andra duktiga”.

Bertil var flitig och det blev mÄnga utstÀllningar, sÀrskilt minns man den i Linköpings domkyrka dÀr bilderna kom till sin rÀtt i det stora rummet.

Det blev ingen retrospektiv pÄ stor kulturinstitution. Det var ju bara enkla landskapsmÄlningar det handlade om, sa expertisen. De sÄg inte vad mÄnga andra sÄg.

I en uppmÀrksammad radiointervju berÀttar Àrkebiskop Modéus om hur han sitter ute i naturen och samtalar med Gud. Modéus sitter mest tyst. Gud, han sÀger inget han heller. Men en hÀrlig kÀnsla infinner sig i mötet med naturen tillsammans med nÄgon man Àlskar, menar Modéus.

Det var denna kĂ€rleksfulla kĂ€nsla som Bertil fĂ„ngade och bildsatte i mĂ„nga av sina mĂ„lningar. Det som gjorde att mĂ„nga kunde knyta an till bilderna med den andliga kĂ€nslan i mötet med naturen. 

I miljöer prĂ€glade av mĂ€nniskans skörhet, sjukhus och LSS-boenden, fungerade bilderna sĂ€rskilt vĂ€l och blev till den stora glĂ€dje som var konstnĂ€rens förhoppning.  

Bertil Almlöf avled efter en tids sjukdom. De sista Äret bodde han hemma hos sin dotter Karin, han blev 93 Är.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!